Autobusy na Vrška a do Ticháče? - Odraz 4/2010

09.04.2010 00:00

Nebudu souhlasit se zavedením autobusů na Solníky, pokud nepojedou i na Vrška a do Ticháče!“ řekl mi nedávno jeden délesloužící zastupitel. Budiž mu jeho slova přičtena ke cti, protože sám bydlí někde úplně jinde. A jak jste jistě pochopili, nebydlí na Solníkách. Mimo chválihodné snahy hájit své staré voliče z něj hovoří i neznalost. Podívejme se objektivně, jak to s dopravní obslužností v Roztokách vypadá.

Pohled na mapu nás přesvědčí, že nejdál to na nejbližší zastávku MHD nemají na Vrškách. Mimo konce Tichého údolí jsou to obyvatelé ulic Třebízského a Žirovnického, kteří to mají na nejbližší zastávku stejně daleko jako Solníky. Stačí pak pěší procházka těmito lokalitami a i laikovi je jasné, že na Vrškách a na sevorovýchodním okraji našeho města autobus neprojede. A pokud ano, tak se nevyhne či neotočí.

Jiná je situace v Tichém údolí. Tady by autobus jezdit mohl. A krajský úřad o tom dokonce uvažoval. Chtělo by to ale jediné. Aby místní obyvatelé parkovali na svém pozemku. Když jim ale tuto myšlenku při projednávání regulačního plánu této oblasti, ve zcela jiné souvislosti, zpracovatel plánu naznačoval, se zlou se potázal. Návštěva této akce mne přesvědčila o tom, že navrhovat v této lokalitě jakoukoli změnu bez předchozího souhlasu některých zdejších obyvatel se rovná politické sebevraždě.

A teď se na problematiku MHD podívejme ekonomicky. Každý kilometr ujetý navíc představuje dnes náklady 35,-Kč na jeden spoj. Vynásobme to počtem spojů a dní v roce a máme částku, o kterou by se zvýšila platba města a kraje za dopravní obslužnost. A pak si zkusme odhadnout, kolik lidí se díky přiblížení MHD k bydlišti rozhodne pro autobus místo auta a náklady na dopravní obslužnost tak částečně sníží o částku, kterou zaplatí za jízdné.

Vedení jedné z linek v trase Masarykova - Obránců míru se zastávkou na křížení těchto ulic dává naději, že část zde bydlících nechá své auto doma. Zdůrazňuji, že se nejedná o zavedení autobusu na Solníky, ale přiblížení autobusu Solníkům. Užitek by ze zde umístěné zastávky měli zejména obyvatelé paneláků na konci Masarykovy ulice. Domnívám se, že by zde nastupovalo víc cestujících, než na Tyršáku. Vybudování zastávky u Tesca by pak vytvořilo předpoklady pro posunutí zastávky „U rybníčku“ opravdu k rybníčku, či ještě dále, což by zlepšilo dopravní obslužnost Vršků. Tady dokonce bez jakéhokoli finančního navýšení za provoz. Zastávka u Tesca by pak přinesla zejména zekonomičtění provozu autobusů jezdících mimo špičku. Tohle vše jsme tu ale s Michalem Přikrylem již několikrát otiskli a vážnější zájemce o tuto problematiku tedy znovu odkazuji na naši studii, která „visí“ na stránkách Strany zelených: https://www.szroztoky.cz/index.php?text=57-zverejneni-dopravni-studie-prevzato

Ať se totiž na tuto problematiku díváme z kterékoli strany, ať se ji snažíme uchopit jakkoli, vždy nám dříve či později vyjde, že řešením hromadné dopravy v našem městě je zavedení velkokapacitní kolejové dopravy do horních Rozkok. Ta by umožnila, aby nám po městě jezdily mikrobusy spojující v různých trasách nádraží a tramvaj. A v případě souhlasu místních obyvatel, by mohly zajíždět i do Tichého údolí. To je ale hudba relativně daleké budoucnosti.

Proč by se ale do té doby nemohla alespoň částečně zlepšit doprava tam, kde to je technicky možné a kde je předpoklad většího počtu nastupujících, mi fakt není jasné.

Vít Calta

 


Vytvořte si webové stránky zdarma! Webnode