Co nového kolem autobusů - Odraz 12/2008

12.12.2008 00:00

V Odrazu 9/2008 jsme informovali, jak by autobusová doprava v Roztokách mohla časem vypadat. Realizace tohoto návrhu vyžaduje několik dalších kroků, které se v dostatečném předstihu před platností nového grafikonu z různých důvodů neuskutečnily. V době uzávěrky prosincového Odrazu vypadala situace na „osamostatnění“ linek 340 a 350, které by zabránilo přenášení zpoždění z jedné linky na druhou, což bude navíc doprovázeno změnou dopravce u linky 340 na DP Praha. Současně budou spoje linky 340, které nyní pokračují z Levého Hradce na Velké Přílepy, převedeny na linku 350, takže nebudou již na LH zajíždět. Z dalších změn je to například zavedení 30 minutového intervalu v sobotu dopoledne (v neděli od 12 hodin), přidání ranního spoje v 5:15 z Tyršova nám. a jeden nový večerní spoj (23:45) z Dejvické. Od poloviny prosince by měl být také umožněn nástup všemi dveřmi na území Prahy i u linek řady 300, ovšem pouze směrem do centra.

Redaktor Odrazu zařadil v minulém čísle mezi v Roztokách rozšířené fámy i zajíždění autobusů na Solníky. Můžeme potvrdit, že se jedná skutečně o fámu, neboť uvažovaná (a místním šetřením prověřovaná) trasa vede Masarykovou ulicí a Obránců míru. Nicméně tato myšlenka vyvolala nemálo vášní. Těch by byla bývala vyvolala podstatně méně, kdyby otázka nestála „zda bude jezdit autobus na Solníky“, ale „zda je nutné a potřebné zkvalitnit a zefektivnit dopravu v Roztokách“ (správně řečeno do a z Roztok).

Komise stavební a rozvoje města na svém listopadovém zasedání podpořila vybudování (zatím provizorní) točny autobusů na Žalově, která byla podmínkou ROPIDu pro další přidávání spojů, neboť Levý Hradec je v současnosti přetížen. Točna umožní v budoucnu i otáčení kloubových autobusů, které by posílily některé spoje v ranní a odpolední špičce. Pro kloubové autobusy budou upraveny i zastávky v rámci rekonstrukce Lidické ulice (hrazeno z prostředků Středočeského kraje). Komise zatím nedoporučila vedení autobusů Masarykovou ulicí.

Zkvalitnění a zefektivnění dopravy bude nutné zejména proto, že náš velký soused, Praha 6, hovoří o zavedení rezidenčního parkování stále hlasitěji. Toto rezidenční parkování ale rozhodně nebude zavedeno dříve, než v prosinci 2009. Pokud bude skutečně realizováno k tomuto datu, máme k dispozici celý rok – nebo jenom rok, jak se to vezme. Nejen na diskusi, ale zejména na realizaci potřebných opatření abychom se pak do autobusů vůbec vešli. Stále zřetelněji se navíc rýsuje nutnost vytvořit jednotný systém pražské a středočeské integrované dopravy. Bude přitom zajímavé sledovat, jak se na fungování tohoto systému domluví modrá Praha s oranžovým středočeským krajem, když s modrým jí to moc nešlo. A navíc, pokud by byli o složení našeho krajského zastupitelstva rozhodovali pouze voliči okresů Praha-východ a Praha-západ, tedy ti, kterých se tato domluva týká nejvíc, bylo by v krajském zastupitelstvu o jednoho modrého zastupitele víc než všech ostatních. Tož tolik v předvánočním čase. Více o hromadné dopravě do a z Roztok v některém z příštích čísel.

 

Vít Calta, Michal Přikryl

 


Vytvořte si webové stránky zdarma! Webnode