Co nového u Českých drah - Zasláno do Odrazu 12/2007

08.12.2007 00:00

Redakční rada se rozhodla, místo toho článku otisnout ke stejnému tématu článek jiného autora. Díky tomu se informace v Odrazu nelišily od úrovně v jaké byli informováni čtenáři, diváci a posluchači jiných hromadných sdělovacích prostředků.

 

Před krátkým časem sdělovaly sdělovací prostředky čtenářům, divákům a posluchačům informace o nové cenové koncepci ČD platné od 9.prosince. Některé články měly alespoň hlavu, jiné zas patu. Ale jen málokteré byly zcela pravdivé. Jaká tedy opravdu je nová cenová koncepce ČD a jaké to bude mít dopady na cestující?

 

Co je z toho nového nejdůležitější?

  1. Zmizela dřívější několikakilometrová pásma a nově se platí za každý ujetý kilometr. Vydělají na tom cestující s obyčejnou jízdenkou z Roztok do Sedlce, Bubenče a na Masaryčku. Prodělají naopak ti, kdo cestují do Holešovic zastávky, Holešovic, Libně, Řeže, Libčic a Kralup. Ze Žalova ušetří při cestách do Sedlce, Bubenče, Řeže, Kralup a na Masaryčku. Připlatí si za cestu do Holešovic zastávky a Libčic.

  2. ČD zrušily ceník zákaznického jízdného a zákaznické ceny se nově počítají procenty. Držitelé In-karty mají z obyčejného jízdného místo dosavadních cca 30% jen přesně 25% slevu.

  3. Zpáteční sleva činí místo dosavadních 5% procent 10. Nově se ale nepočítá ze zákaznického jízdného pro všechny, ale z toho jízdného, na které ten který cestující prokáže nárok. Držitelé In-karty tedy mají slevu z obyčejného jízdného 32,5%, ostatní jen 10%.

  4. Slevu 25% získají držitelé In-karty nově i z traťových a síťových jízdenek s týdenní, měsíční a čtvrtletní platností, což alespoň částečně kompenzuje jejich zdražení.

 

Jaký to tedy signál vysílají ČD směrem k cestujícím? In-kartu jste dosud nepotřebovali, protože jste si kupovali zpáteční slevu či traťovou jízdenku? I pro vás teď bude výhodnější In-kartu vlastnít! Je to další zvýhodnění držitelů In-karty proti ostatním cestujícím. S mírnou trochou nadsázky lze napsat, že jde o další krok k naplnění vize: „Co Čech, to držitel In-karty“.

Pořídit si In-kartu vůbec není špatný nápad. Už teď toho nabízí mnohem víc, než její předchůdkyně karta zákaznická. Například novou internetovou hru Šťastná eLiška mohou hrát jen držitelé čipové aplikace In-karty Rail plus. A schopnosti In-karty dále porostou. Do budoucna se počítá i s tím, že by sloužila jako elektronická peněženka a že by na ní bylo možné nahrát například traťovou jízdenku.

 

A v jakém případě držitelé In-karty žádnou další slevu nedostanou?

  1. Při zakoupení jednodenních celosíťových a krajských jízdenek pro jednu až 5 osob. (Včetně jízdenek platných v německém příhraničí).

  2. Při zakoupení skupinové slevy. Skupinová sleva se nově počítá tak, že první a druhý cestujícící obdrží 25% slevu, každý další pak zaplatí 50% obyčejného jízdného.

  1. Při zakoupení kilometrické banky. Její cena se ale zvyšuje a její atraktivita pro cestující klesá i tím, že příplatek na vlaky vyšší kvality nově neplatí nikdo.

  2. Další slevu na In-kartu na jízdném nedostanou ani žáci dojížděící za žákovské jízdné do školy. Ti si ale nově mohou zakoupit zpáteční žákovskou slevu. Přišli sice o možnost zakoupit si se svou slevou měsíční traťovou jízdenku zato týdenní žákovská traťovka většinou mírně zlevní.

 

Snažil jsem se tento svůj příspěvek psát co nejsrozumitelněji. Pokud se mi to ne zcela zdařilo, jsem připraven vše dovysvětlit na diskusním fóru města.

 

Vít Calta

 


Vytvořte si webové stránky zdarma! Webnode