ČSSD volby 2022 - Odraz 9/2022

01.09.2022 00:01

ČSSD do letošních voleb nepostavila ani úplnou kandidátku jako v letech 2014 či 2018, ani neúplnou jako v roce 2010, ale jednočlenou.

Nejprve trocha statistiky.

Mají neúplné kandidátky vůbec šanci na volební úspěch ? V roce 2010 hned dvě uspěly. Volební systém pro komunální volby považuji za nejdemokratičtější a nejspravedlivější ze všech. Každá strana dostane tolik mandátů kolik zaslouží, kdo ale bude tu kterou stranu zastupovat, rozhodují voliči jiných stran. (Po takovém chvalozpěvu na tento volební systém se ale musím omluvit voličům, že jsem v roce 2014 přenechal takto získaný mandát tehdejšímu předsedovi MO. Ti, kteří mne k tomu tehdy přemlouvali, členy této strany už nejsou. Já tehdy členem strany ještě nebyl.) Jedinec ale v obcích s větším počtem zastupitelů v podstatě šanci nemá. Například v roce 2014 by, aby se do zastupitelstva dostal, musel dostat hlas od 2060 voličů z 2888 k volbám přišedších, tedy od 71,3 %. V roce 2018 dokonce od 2522 voličů z 3268 k volbám přišedších, tedy od 77,1 %. Takže šance tu je. Ale jen pro někoho v dané obci velmi oblíbeného a velmi známého. A to já rozhodně nejsem. Zdůrazňuji, že svou kandidaturou nikoho nenapodobuji, protože dobře vím, že dějiny se vždy opakují dvakrát. Poprvé jako tragedie a podruhé jako fraška. A rozhodně nechci nikoho odnikud vymetat.

Proč tedy do toho jdu ?

Nepochybuji, že za svou snahu sklidím občas nějaký ten úsměšek a i jedinec, který se bude plácat do stehen, se možná najde. A proč to tedy dělám ? Že by snaha o zviditelnění ? Ano. Je to tak. Dělám to právě kvůli tomuto článku, který právě čtete. Volební výsledek ČSSD v Roztokách v komunálních volbách vpodstatě kopíruje celostátní výsledek v předhozích volbách parlamentních. Jen je třikrát menší. A i když volebním průzkumům věřím asi jako předpovědím počasí, tak na více než 15 % to celostátně fakt nevypadá.

Co jsem zařídil a čemu jsem zabránil.

Na rozdíl od většiny ostatních volebních stran se nemůžu pochlubit, co všechno jsem v minulosti zařídil či čemu jsem zabránil. A to se k mnoha budovatelským úspěchům z právě končeného období hlásí hned několik subjektů. (A rozhodně to není tím, že kandidátní listiny do letošních voleb jsou plné volebních matadorů, kteří kandidují již za druhý, či dokonce třetí volební subjekt.) Role opozičního zastupitele je nevděčná. Nemůže nic zařídit a i možnost něčemu zabránit je hodně omezená. Být v hlasování převálcován přesto, že vaše myšlenka je lepší než ta, co vyhrála, je psychicky náročné. Sociální demokracie nikdy nezískala v Roztokách víc než jeden mandát. A před čtyřmi lety voliči usoudili, že bychom raději neměli ani do ničeho kecat. Nejsem (a mnozí mi to vyčítali a nikdo mne za to nepochválil) příznivcem plamených opozičních proslovů na zastupitelstvu do nahrávacího zařízení. Svoje připomínky jsem se vždy snažil uplatnit před zastupitelstvem konstruktivní diskusí. A vůbec mi nevadilo, že to pak navrhl někdo jiný. Mělo to větší šanci projít.

Co mi ve městě nejvíc vadí ?

Často slyším či čtu, že Roztoky jsou bohaté. Není tomu tak. Bohatí (a i to je relativní) jsou jeho obyvatelé. Zatím. Město je chudé. Je chudé proto, že musí ze svého rozpočtu a ze svých dluhů řešit problémy, které by nemělo, kdyby nebylo noclehárnou Prahy. Ale na to, abych s tímhle něco udělal, jsem příliš malý pán.

Co bych dělal kdybych

se do zastupitelstva dostal ? Rád bych se znovu zapojil do práce kontrolního výboru, kterého jsem byl kdysi chvíli předsedou a kde jsem si připadal užitečný. A do práce redakční rady, kde mne to bavilo.

Kdy a kde mne před volbami potkáte ?

Nejsem typ na rozdávání růží či propisek ani na pořádání dětských dnů či mikulášských besídek. (I když rád se takových akcí pro děti zúčastním jako řadový pořadatel.) Diskutovat se mnou můžete na facebooku. Podívat se můžete na facebook ČSSD Roztoky MO ČSSD Roztoky | Facebook A na stará kolena jsem kvůli těmto volbám přeci jen ještě jednou oprášil svoje internetové stránky : Calta webnode.cz . Najdete tu i to, co se mi sem nevešlo a můžete mi sem i napsat.

Co Vám mohu slíbit ?

Nic. Nesplněné sliby nemám rád a nesplnitelné přímo nesnáším. Je zřejmé, že ani tentokrát ČSSD nezíská víc, než jeden mandát. Ono to na první pohled vypadá, že jsem to celé pojal tak trochu v olympijském duchu, že není důležité zvítězit, ale zúčastnit se. Není tomu tak. Myslím si, že ČSSD na politickou scénu a tedy na kandidátku do obecních voleb, patří a to i v tak pravicovém městě. Moje kandiatura je tedy vlastně takový malý test, kolik obyvatel našeho města si to myslí také. O sociální demokracii se tvrdí, že většině lidí nevadí, ba že jí mají docela i rádi, ale nikdo jí nevolí. Pokud se, stejně jako já, domníváte, že ČSSD na politickou scénu patří, máte to ve svých rukou.

Vít Calta, předseda MO Roztoky