Co nového kolem autobusů - Odraz 9/2008
Jak jsme avizovali v Odrazu č.3/2008, situace kolem zlepšení dopravní obslužnosti se opět o trochu pohnula. V březnu proběhlo místní šetření v ulicích Obránců míru a Masarykově za účasti reprezentantů odborů dopravy KÚ a Černošic, Policie ČR, ROPIDu a zástupců Únětic a Roztok. Jeho účelem bylo zjistit podmínky provozu autobusů na těchto komunikacích a možnosti dopravního spojení Roztok a Únětic. Koncem června pak následovalo jednání v zasedací síni MÚ v Roztokách, kde už ROPID předložil konkrétní návrhy jízdních řádů, jak by od poloviny prosince (celostátní změna jízdních řádů) mohly vypadat. Počet autobusových spojů by se podle tohoto návrhu rovnoměrně rozdělil mezi linky 340 a 350 (v současnosti je to cca 2:1), které by byly vedeny takto:
Linka 350 v současné trase s tím, že spoje končící v Roztokách (převedené z linky 340), by jezdily v trase Dejvická – Rozcestí Žalov a byly obsluhovány kloubovými autobusy. Místní šetření v tomto ohledu se uskutečnilo začátkem srpna za účasti zástupců odboru dopravy KÚ, Policie ČR, ROPIDu, DP Praha a Roztok. Bude třeba upravit většinu zastávek tak, aby řidič kloubového autobusu viděl na všechny dveře a zastávku U rybníčku (ve směru od Prahy) dokonce posunout. V dnešním rozsahu by zůstalo spojení ve směru na Velké Přílepy a dále.
Linka 340 z Levého Hradce by byla vedena přes Solníky na Tyršovo náměstí a dále po současné trase na Dejvickou. Všechny spoje linky 340, které nyní pokračují za Levý Hradec, by byly nadále obsluhovány linkou 350, a na Levý Hradec by tedy nezajížděly.
Nově by do Roztok jezdila i linka 359 v nové trase Suchdol – Únětice – Roztoky (rozc.Žalov, U rybníčku, Tyršovo nám., Solníky). Tato linka by 3 spoji ráno a 4 spoji odpoledne doplnila nabídku v chybějícím směru. Její zřízení v této chvíli ještě závisí na financování KÚ v rámci základní dopravní obslužnosti a schválení zastupitelstvy Únětic a Roztok.
Je zpracováno i přidání autobusů v sobotu dopoledne na půlhodinový interval a bude-li to finančně únosné pro městskou kasu, lze uvažovat o stejné úpravě i v neděli.
Na jednání byl vznesen požadavek ze strany Roztok na přidání jednoho večerního spoje ve 23:45 z Dejvické (a zároveň s tím posun autobusu ve 23:10 zpět na 23:00).
V současné době ROPID počítá ekonomickou kalkulaci navržených jízdních řádů, která bude projednána na dalším setkání a kterou zejména musí schválit zastupitelstvo města.
Uvažuje se i o zřízení autobusových zastávek u Tesca, ale vzhledem k technickým problémům s tím spojeným, je jasné, že se to letos rozhodně nestihne.
Na závěr ještě trochu statistiky: od roku 2004 v Roztokách přibylo 1381 obyvatel a tři autobusové spoje v pracovní den (1 ráno, 1 večer a 1 v noci).
Michal Přikryl, Vít Calta.