Jak dál s linkou 359 ? - Odraz 11/2014

15.11.2014 00:00

Před zavedením linky 359 jsme se na nějaký čas odmlčeli. Nechtěli jsme, aby se diskuse zvrhla na to, jestli bude linka vedena ulicí Angreštovou, Borůvkovou či Cibulovou a nakonec se nezměnilo nic. Své připomínky jsme starostovi sdělovali jen mezi čtyřmi případně šesti očima. Vyslechl, ale nevyslyšel.

To, jak je linka trasována. jsme považovali a nadále považujeme, za nejhorší možnou variantu toho, jak přivést hromadnou dopravu na roh ulic Masarykovy a Obránců míru. Horší by ale bylo, nezavést ji vůbec. Linka si, po chvíli váhání, nakonec přeci jen našla své cestující. Alespoň ve špičkách, ale jen ve špičkách. Nutno poznamenat, že midibusové linky jsou provozované menšími autobusy vzhledem k očekávané nižší poptávce cestujících. I zarytí požadovatelé jejího zrušení rychle mění názor, když jim na internetové diskusi jeden či dva anonymní diskutující sdělí, že s nimi nesouhlasí. V minulém čísle Odrazu starosta přímo vyzval k diskusi nad další budoucností této linky. Tož do toho, pojďme diskutovat.

V naší, dnes již historické, studii: https://calta.webnode.cz/dopravni-studie/ jsme navrhovali vést jednu z linek (340 a 350) či alespoň některé spoje Masarykovou ulicí a s vynecháním zastávky U rybníčku. Autobusy by pak měly společnou zastávku u Tesca. Současně jsme upozorňovali na potřebu spojení Roztok s VŠ v Suchdole. Linka 359 pak vznikla jako jakýsi kompromis těchto potřeb navíc i s požadavkem Únětic na přímé spojení s vlakem. Také konečná v Bělině byl krok z nouze, protože parkoviště u Koruny je stále pod kuratelou vrácení dotace v případě jakéhokoli stavebního zásahu.

Dnes již skoro nikdo nepochybuje o tom, že bylo dobré zavést autobus na křižovatku ulic Masarykovy a Obránců míru. O nejkratším a nejlevnějším vedení linky ulicemi Obránců míru a Masarykovou bylo již napsáno dost. Stále ho považujeme za nejlepší. Je třeba především brát v úvahu, že každý vozokilometr linky stojí více než 40,-Kč a prodloužení trasy musí být kompenzováno zvýšením počtu cestujících, či vyšším doplatkem obce. Jakýkoli jiný přístup je spíše sociální službou, který nemá se zefektivněním hromadné dopravy nic společného.

Jaké jsou tedy další varianty vedení linky, aby byl její provoz ekonomičtější, než nyní ? Několik internetových diskutujících se dožaduje vedení ulicí Haškovou a Palachovou. Je to druhé nejlepší řešení a jeho autorem byl před mnoha a mnoha lety tehdejší tajemník MÚ Dědič. Zastávka na rohu Haškovy a Palachovy sice lince moc dalších cestujících nepřinese, zastávka na Školním náměstí ale ano. Proti oběma těmto trasám se vyskytla námitka, že právě tam bude řidič autobusu přejíždět děti. Zřejmě tam, kde autoři těchto obav bydlí.

Velmi silné je i volání po tom, aby linka nekončila v Roztokách či Suchdole, ale dojela až do Dejvic. A také, aby dojela až k VŠ v Suchdole. S tou školou je to celkem jasné. Při současné konečné v Suchdole se opravdu do VŠ cestuje také s přestupem, tedy jako přes Sedlec a jízdní řád navíc naprosto nerespektuje čas výuky. Pokud by autobus zajížděl do Dejvic kolem vody, bylo by třeba sladit jeho jízdní řád s linkami 340 a 350. Navíc zde vzniká otázka, zda by při prodloužení na Dejvickou nebyl midibus příliš malý..

Přesun vlakové zastávky z Bubenče na Podbabu pomohl zejména cestujícím dojíždějícím linkou S4 z větší dálky. Nikoli nám. My máme dobré spojení s centrem Dejvic zabezpečené linkami 340 a 350. Roztoky tímto posunem naopak přišly o potřebné a žádané přímé spojení s oblastí starého Bubenče a Stromovky. A tady se nabízí vedení linky 359 přes Sedlec, Podbabu a zastávky u škol a nemocnice v Bubenči na Hradčanskou. Nemusel by to být problém ani finančně, protože o přímé spojení se starým Bubenčem přišli i obyvatelé Sedlce.

Je až roztomilé sledovat neutuchající internetový boj jakési Delfinky o to, aby linka 359 stavěla u Lidlu. Zastávky u našeho Tesca a Lidlu by bezpochyby přivedly do linky 359 nemálo cestujících navíc. Dle našich informací brání vybudování zastávky u Tesca jakési optické kabely, které jsou v těch místech položeny. Situace zde se tedy vyřeší teprve s rekonstrukce hlavního průtahu městem. Žádné město ani městská část ze zákona nesmí investovat do cizího majetku. A zastávka u Lidlu by nestála na pozemku Roztok, Horoměřic ani Suchdola, nýbrž na pozemku výše zmíněného supermarketu, či jiných soukromých vlastníků. I tady si tedy budeme muset počkat na další vývoj.

Začátkem příštího roku se Praha zřejmě přeci jen konečně dočká prodloužení metra do Motola a následných úprav navazujících linek povrchové dopravy. Autobusové linky, které jezdí po Evropské budou zkráceny do stanice Červený vrch a autobusů na kulaťáku ubude. Tedy i linky 316 a 356. Obyvatelům Horoměřic a Velkých Přílep se znatelně zkrátí cesta na metro, stejně tak i obcím vzdálenějším. Je otázkou, jak se tato skutečnost promítne do dalšího osudu linky 350?… Třeba budeme kompenzovat chybějící spoje této linky právě již zmíněným prodloužením 359 podél vody k Metru? Podle všeho je kapacita točny na Levém Hradci takřka vyčerpána a autobusy 340 v ranní špičce již mnoho přidávat nelze. Na podzim má ROPID rozeslat obcím návrhy úprav dopravní obslužnosti, tak věříme, že se to brzy dozvíme.

Vít Calta, Michal Přikryl

SPRD (Spolek přátel Roztocké dopravy)


Vytvořte si web zdarma! Webnode