Konečná našich autobusů - Odraz 10/2011

08.10.2011 00:00

Roztokami obchází strašidlo ukončení našich autobusových linek v Podbabské ulici. S obavami sledovali roztočtí občané dokončovací práce na nové otočce tramvaje. Je umístěna až u železniční trati. Tedy v místech, kde by měla být jednou vybudována i zastávka vlaku. Její stavba je ale zatím v nedohlednu. Nejsou peníze. Zato tramvaj se údajně kvůli nebezpečí ztráty dotací prodloužit včas musela. Přesto, že zde na tramvaj nenasedají cestující, kteří by sem byli přijeli vlakem, jsou tramvaje na konečné plnější, než se původně čekalo. Mnozí cestující autobusovými linkami od nás i ze Suchdola totiž přišli na to, že se na Vítězné náměstí dostanou rychleji tramvají než autobusem a na tramvaj přesedají již zde. Ale jen pokud cestují do středu města, tedy linkou č. 8, zatímco linka č. 2 je nechává celkem chladnými. Autobus totiž zmíněný úsek jede, stejně jako auta,  krokem. Navíc zde máme stejný efekt, jako chodit v Roztokách na zastávku U rybníčku místo na Tyršovo náměstí. Větší šance na místo k sezení.

Nebude to tedy znamenat ukončení našich linek již zde? A navíc s naší pomocí? Takový krok by ale v podstatě přivodil kolaps individuální dopravy na ulici Jugoslávských partyzánů. Naopak, je třeba autobusům cestu na Vítězné náměstí usnadnit, aby se auto nestalo, i přes současnou průjezdnost této ulice, atraktivnější alternativou cesty do Prahy.  A to platí i po případné výstavbě vlakové zastávky. Vynucený přestup navíc by hromadnou dopravu učinil méně zajímavou. Navíc v prostoru tramvajové smyčky není kde vybudovat konečnou pro autobusy. Zatím. A v současnosti přetížená konečná na Vítězném náměstí si oddechne po otevření  prodloužení trasy A metra.  Autobusy od Horoměřic a Kladna budou mít konečnou ve Veleslavíně. To je zhruba, mými slovy převyprávněný, i názor zaměstnaců  ROPIDu na tuto problematiku.

O případném přemístění konečné našich linek ale nebudou rozhodovat odborníci z ROPIDu. Bude o nich rozhodovat Praha 6. Její stanovisko se nám ale do uzávěrky nepodařilo získat. Je tomu tak zřejmě i proto, že toto stanovisko bude dost závislé na tom, jak si s terminálem autobusů bude rozumět ten návrh na dostavbu Vítězného náměstí, který se nakonec přeci jen zrealizuje. To je ale hudba ještě vzdálenější budoucnosti, než stavba vlakové zastávky v Podbabě. Pokud tedy k posunu konečné našich autobusů vůbec někdy dojde, tak v prosinci letošního roku to rozhodně nebude.

Vít Calta