Pan místostarosta má pravdu - Odraz 1/2018
O tom, že dopravní komise vyslala oba své předsedy postupně na radu města aby si s radními vyříkali neplnění usnesení ZM 178-8/15 není v zápisech opravdu ani zmínka. I když to udělala. Zato je v těchto zápisech opakovaně možné nalézt důvod, proč je tam posílala, tedy nespokojenost dopravní komise s neplněním uvedeného usnesení. Zkrátka že dopravní komise v podstatě je, slovy nového dnes už klasika, jenom "žvanírna" a skutek "utek". Také to, že by rada města ustavila pracovní skupinu k řešení tohoto problému není pravda. Pouze iniciovala schůzku nového předsedy dopravní komise s těmi o kterých se domnívala, že s tím nějak pohnou. A pohnuli. Sice ne zas tak moc, ale pohnuli. Takže ono by to bývalo šlo i předtím. Jen jsem se musel ozvat proti snaze vykázat jeden z bodů návrhu pracovní skupiny z roku 2015 jako splněný. Nemůžeme přeci vydávat za opravené něco, co jsme se opravit jen pokusili a po opravě je stav stejný jako před ní. Před domem čp. 560 v Jeronýmově ulici se i po opravě silnice tvoří nadále, přímo před rozvodnou deskou, která již jednou vyhořela, obrovská louže. Jestli to nebude tím, že voda teče zpravidla dolů. A to zdravení bych rád uzavřel tím, že mne tento emeritní učitel po otištění mého článku v čísle 7-8/2016 na ulici dvakrát přehlédl a přeslechl.
Autobus neumí létat
Co ale nemohu pochopit, i když jsem k tomu byl místostarostou vyzván ? Nechápu lidi a netýká se to jen Roztok, kteří bojují proti zkvalitnění MHD. A to bez ohledu na to, před jak dlouhou dobou a jak dlouho se ta která ulice opravovala a jaké martyrium si přitom její rezidenti prožili. Veřejná doprava neslouží jen těm, kdo bydlí v ulici, kterou vede její trasa.
Když s námi, tedy se Spolkem přátel roztocké dopravy, kdysi starosta konzultoval (nutno uvést, že dobrovolně a rád, protože SPRD není nikde registrován a bavit se s ním samospráva tedy nemusí) jím navrženou trasu linky 359, sdělili jsme mu své výhrady k ní a současně slíbili, že jím navrženou trasu nebudeme v tisku kritizovat. Abychom nevyvolali diskusi díky níž by se v dopravě v Roztokách zase nic nezměnilo. Starosta nám zato slíbil, že se hned po volbách k této otázce vrátíme. Svá slova splnil. Inicioval ustavení pracovní skupiny k dopravě do které nás přizval. Pracovní skupina nakonec navrhla trasu, kterou jsme my považovali za druhou nejlepší. Zatímco SPRD zohledňoval především ekonomičnost, tedy zavést trasu nejkratší cestou k výškovým domům, předseda pracovní skupiny a místní organizace ČSSD (zcela ve shodě s prioritami této strany na místní i celostátní úrovni) prosazoval zavedení autobusu co nejblíže škole, domu s pečovatelskou službou a nemocnici. Prostě starý spor mezi ekonomičností a služebností služby. Trasa Palachovou ulicí je v podstatě kompromisem mezi těmito dvěma pohledy.
A pak to začalo. Po petici rezidentů přišla drobná obměna a doplnění členů dopravní komise. A většina nových členů vystupovala proti vedení trasy Palachovou ulicí nejen na komisi, ale i předtím, než se členy komise stali, na sociálních sítích. Setkali jsme se i s takovými argumenty proti vedení trasy Palachovou ulicí, jako že zde budou profesionální řidiči autobusů přejíždět školou povinné děti a že majitelé velkých aut budou stavět svá auta tak, aby autobus neprojel. I firma, která pokládala povrch pohrozila, že pokud zde povede trasa autobusu, vezme z tohoto důvodu zpět záruku za svou práci. Mnohem těžší popelářské vozy jim přitom zas tolik nevadily.
Praha je větší
Zkvalitnění veřejné dopravy se ale jen odložilo. Praha nás do té hromadné dopravy stejně nakonec nacpe. Zcela vážně se zde již hovoří o tom, že v Praze budou moci jezdit na střídačku auta se sudou a lichou značkou. Já osobně si myslím, že Praha opět použije politiku cukru a biče a toto opatření spojí s dalším, o kterém se také hovoří, tedy tarifním zvýhodněním současného 1.pásma PID a to tak, že tarifně splyne s pásmem 0+B. To by ale pro nás přineslo i nepříjemnou konsekvenci v tom, že pro řidiče z větší vzdálenosti bude výhodnější nechat auto v obcích z této oblasti než na kraji Prahy. Jakýkoli případný finanční dar Prahy na budování parkovišť v přilehlých obcích se z tohoto úhlu jeví jako dar Danajský. Nedostatek parkovacích míst v okolí zastávek páteřní dopravy (nejen nádraží, ale i Tyršovo náměstí) lépe než budování parkovacích domů vyřeší návoz (a odvoz) cestujících k páteřním linkám kapacitně malými často jezdícími autobusy.
Vít Calta