Přeplněné autobusy - Odraz 1/2008
Ve své apologii redaktora Odrazu, otištěné v minulém čísle na str. 35 uvedl pan František Šulc mj, že: „do Prahy i z Prahy jezdíme v narvaných autobusech“.
Na přeplněnost autobusů si občané Roztok oprávněně stěžovali již delší dobu. Na základě mimořádného jarního průzkumu vytíženosti jsme navrhli přidání autobusů v nejkritičtějších časech tedy o víkendu odpoledne a jeden spoj večer po celý týden. Tento návrh včetně navýšení částky určené v rozpočtu města na dofinancování dopravní obslužnosti byl přijat zastupitelstvem jednomyslně a v červnu 2007 zrealizován. Každé navyšování počtu spojů musí totiž někdo zaplatit. Buď je zaplatí cestující, nebo město.
Říjnový průzkum vytíženosti autobusových spojů nám ukázal, že standard kvality. je nově překračován v ranních a odpoledních špičkách, kde nám počet cestujících neustále narůstá.
Na jedné straně z toho můžeme mít radost. Čím jsou totiž autobusy plnější, tím víc peněz ze zálohovových plateb na dopravní obslužnost se při ročním vyúčtování vrátí zpět do městského rozpočtu.
Na straně druhé z toho jednoznačně vyplývá, že počet spojů ve špičkách bude nutné zvýšit. A to k březnové změně jízdních řádů. Proč ne hned? Posilování dopravy je totiž během na dlouhou trať. Musí se nejprve zjistit, zda na něj dopravce má dostatečnou materiální i lidskou kapacitu. Musí se vyřešit, kdo toto navýšení zaplatí a nakreslit jízdní řád. A poslední slovo bude mít příslušný odbor krajského úřadu. A to i v případě, že přidání spojů nebude zvýšením základní dopravní oblužnosti, kterou financuje kraj, ale zvýšením ostatní dopravní obslužnosti, kterou doplácejí obce. V prvních třech měsících letošního roku lze navíc předpokládat dočasný pokles počtu cestujících, který následuje vždy po zdražení jízdného. Přestože díky vytvoření nového pásma B, kdy je možné za 14,-Kč cestovat alespoň do zastávky Podbabská, bude možná u našich linek tradiční odliv cestujích nižší.
Počet spojů linky 340 není ale možné zvyšovat do nekonečna. Nasadit sem kapacitnější autobusy také není možné, protože kloubové autobusy serpentinou neprojedou. Je třeba hledat jiná řešení. V krátkodobém horizontu přesměrování části cestujících přes Únětice a Suchdol, v dlouhodobém pak posílení významu kolejové dopravy.
Vít Calta